Edukacja ekologiczna
Edukacja to proces związany z wychowywaniem i kształtowaniem postaw społecznych. W przypadku edukacji ekologicznej jest ona ukierunkowana na upowszechnianie ochrony środowiska. Swoim zakresem obejmuje wiele grup, od specjalistów po dzieci i młodzież.
Takie czynności mają wpływ na podnoszenie świadomości ekologicznej. Działania dydaktyczne tworzą pro środowiskowe rozwiązania.
Promocja i informacja na ten temat finansowane są z budżetu państwa. Realizacja przedsięwzięcia obejmuje m.in. ochronę przed hałasem, racjonalne gospodarowanie odpadami, a także ochronę krajobrazu i klimatu. Dziś mamy szerokie spektrum realizacji edukacji ekologicznej, możemy wykorzystać różne rodzaje mediów w celu bezpośredniego dotarcia do obywatela, czy też skorzystać z portali społecznościowych. Organizowane są projekty, eventy, konkursy, szkolenia czy konferencje.
W Polsce wzrasta świadomość konieczności ochrony środowiska, dlatego Ministerstwo Środowiska podejmuje liczne inicjatywy w tym kierunku skierowane do wszystkich grup wiekowych. Kształtujemy atmosferę np. poprzez ogrzewanie naszych domów, wyrzucanie śmieci czy korzystanie z prądu. Jednak, aby robić to w sposób oszczędny i z poszanowaniem naturalnego środowiska, niezbędna jest edukacja.
Materiały ekologiczne są przekazywane i wysyłane różnym placówkom, organizacjom, bibliotekom itp.. w celu szerokiego rozpropagowania ich wśród mieszkańców. W ten sposób rozpowszechnia się wiedzę o przyrodzie i rozbudza wrażliwość oraz kształci dbałość o środowisko. Nasza motywacja starania się o jego jakość wzrasta wraz z uzmysłowieniem sobie, jak jest ono dla nas ważne.. Nabywamy w ten sposób wiedzę i doskonalimy umiejętności, które możemy wdrażać w trosce o środowisko.
Każdy z nas indywidualnie podejmuje w tym kierunku pracę nad sobą, po to, by dobre postawy można było przenieść na szerszą grupę ludzi. Ma to wieloaspektowe znaczenie pociągające za sobą szacunek dla Natury. Korzystamy ze środowiska i jego zasobów w sposób przemyślany, a tym samy dbamy o środowisko i jakość życia.
Największe znaczenie wśród ustaw i innych aktów prawnych mówiących o edukacji ekologicznej ma Konstytucja. My jako jednostki społeczne realizujemy cele, o których mówi edukacja ekologiczna. Mają one wieloaspektowy oraz wielokierunkowy charakter. Jesteśmy konsumentami, a nasze decyzje i wybory przekładają się pozytywnie na ochronę i dbałość o środowisko. Oznaczamy produkty spożywcze tzw. znakami Eko czy bio, które stanowią dla nas ważą informację na temat pochodzenia żywności, a spożywając tego typu produkty dbamy nie tylko o środowisko, ale także o własne ciało.
Podejmując edukację ekologiczną, kształtujemy w sobie pewien etos. Podejdźmy, więc do przyrody z empatią. Pod tym względem warto uporządkować swój moralny system wartości, kształtując go tak, by uwzględnić w nim zasady poszanowania przyrody. Życie na Ziemi postrzegamy w sposób holistyczny. Takie podejście uwrażliwia nas, ponieważ stanowimy małą cząstką całości.
Ochrona środowiska naturalnego jest jednym z najważniejszych problemów, z jakim mierzy się ludzkość XXI wieku. Kiedyś żyliśmy w symbiozie z przyrodą, jednak w związku z przekształceniami, jakie zostały dokonane oraz intensywnym postępem cywilizacyjnym zakłócony został naturalny cykl.
Na szczęście dziś przez wychowanie, które niesie za sobą odpowiednie zachowania, możemy przywracać pożądany stan przyrody. Twórzmy w sobie i wokół siebie aurę wrażliwości, wywierając taki wpływ na środowisko naturalne, by ograniczyć jego erozję i zanieczyszczenie.Nie bójmy się wyzwań, takich jakim jest edukacja ekologiczna i wynikające z niej podejmowane decyzje, które chronią przyrodę nieożywioną i ożywioną.